Vision
Journalist Nanna Schelde fra Zetland kaldte mig i et portrætinterview “læreren, der blæser til kamp for en ny seksuel revolution”.
Jeg er optaget af at bryde tabuer, udfordre normer, punktere myter, skabe forståelse for komplekse videnssammenhænge og bygge bro mellem forskellige måder at være menneske på. Mit mangeårige virke som højskolelærer, med fokus på dannelsen til livet i fællesskab med andre, præger min tilgang til verden. Denne praksis forsøger jeg også at bringe i spil, når jeg er udenfor højskoleverdenen som fx underviser, foredragsholder eller rådgiver.
Hele mit virke har jeg været optaget af mødet mellem det, verden har brug for, og det jeg er og kan. Denne tilgang bragte mig i 2009 ind på vejledningsområdet, og i de efterfølgende år udviklede jeg et gruppevejledningsfag på Brandbjerg Højskole til gavn for de mange tvivlende højskoleelever, som voksede i mødet med hinanden på mit fag. Jeg lagde mig i selen for at skabe et trygt og tillidsfuldt rum, hvor eleverne kunne være sammen om deres livshistorier, interesser, værdier, drømme, tvivl og valg.
Langs ad blev jeg opsøgt af elever, der havde brug for at snakke med mig om deres usikkerhed og nysgerrig i forhold til køn, krop og seksualitet. Det fik mig i 2015 til at oprette et seksualundervisningsfag med afsæt i nogle af de samme pædagogiske og didaktiske principper, som jeg havde brugt på mit gruppevejledningsfag. Sammen med fagets forskellige elever hen over årene udviklede jeg min særlige seksualundervisningspraksis, som har livsoplyst og dannet utallige unge både i og udenfor højskoleverdenen.