En nylig undersøgelse viste, at 50% af unge mellem 16-19 år har prøvet at sige ja til noget seksuelt, som de egentlig ikke havde lyst til. De har ikke haft sex uden samtykke, men de har presset sig selv til sex, mens de egentlig ville noget andet. I Sociologien taler man om såkaldte socio-seksuelle drejebøger som skabes af fx populærkultur, sociale medier og porno, og som kommer til at diktere vores seksuelle adfærd. Disse drejebøger fortæller os, at den ønskværdige form for seksuelt samvær er samleje.
Sex og intimitet er imidlertid ikke kun lig med samleje og andre former for penetrationssex. Seksualitet handler også om fx sanselighed, antydninger, flirt, følelser, hengivelse, nydelse, længsel og erotik. Alt det man kunne betegne som seksualitetens mere sensuelle og intime dimensioner.
I seksualundervisningen kommer mange lærere og formidlere til at fokusere på kønsidentitet, kropsidealer, sex-sygdomme, prævention, grænser og samtykke. I dette oplæg går vi på opdagelse i seksualundervisningens “blind spot”, sensualitet og intimitet, som er et landskab fyldt med potentiale og trivsel. Du bliver klogere på sammenhængen mellem sanselighed, nærvær og lyst og grænser, og på hvordan du kan gå en mere indestyret vej i det seksuelle. Udenom de socio-seksuelle drejebøger der alt for ofte får os til at gå på kompromis med ikke bare egen lyst og egne grænser men også andres lyst og andres grænser.
Oplægget indeholder vidensoplæg, deltagerrefleksion, små samtaleopgaver, milde former for kropsarbejde som alle kan være med til og enkle grænsesætningsøvelser.