Lyst og nydelse er ofte oversete temaer i seksualundervisningen, selv om det er 2 af seksualitetens helt centrale aspekter. Måske fordi det er lettere at tale om fx prævention og samtykke end om fx erogene zoner og orgasmer. I dette oplæg skal vi omkring noget af det, der giver mere lyst- og nydelsesfuld intimitet og sex.
Vi begynder med at se på, hvad der kan stå i vejen for lyst og nydelse. Det kan for eksempel være, hvis man har en meget ydrestyret tilgang til sex og intimitet – hvor man gentager det, man har set i porno, uden egentlig at være i kontakt med sig selv eller sin partner. Det kan også handle om, at man aldrig er blevet opfordret til at lære sin egen krop at kende, eller at man har svært ved at udtrykke det man godt kan lide.
En vigtig forudsætning for at mærke seksuel lyst er, at man både føler sig tryg og tændt. Tryghed opstår fx, når man har tillid til sin partner og kan slappe af i sin krop. Tænding sker fx, når kroppens erogene zoner bliver stimuleret på en måde, der føles rigtig. For at forstå, hvad sexlyst egentlig er, skal vi stifte bekendtskab med den amerikanske sexforsker Emily Nagoski. Hun beskriver blandt andet forskellen mellem spontan og responsiv lyst – og peger på, at vi alle har faktorer, der enten fremmer eller hæmmer vores lyst.
Vi skal også omkring kønsorganernes anatomi og fysiologi, så vi bedre forstår, hvordan kroppen rent faktisk fungerer, når vi bliver tændte – eller gerne vil blive det.
Oplægget indeholder vidensoplæg, deltagerrefleksion, små samtaleopgaver, milde former for kropsarbejde som alle kan være med til og enkle grænsesætningsøvelser.